100% Maatwerk
Latijns-Amerika specialist
Verborgen pareltjes mét kwaliteit
Ruim 10 jaar ervaring
Verantwoord reizen

Jouw recht op vergoeding

Jouw recht op vergoeding voor een vertraagde vlucht

Vertraging met je vlucht is waarschijnlijk niet het eerste waar je bij stilstaat wanneer je op vakantie gaat. Gelukkig maar ook, want de meeste vluchten vertrekken gewoon op tijd! Toch kan het voorkomen dat je vlucht een langdurige vertraging oploopt, of in sommige gevallen zelfs geannuleerd wordt. Op basis van Europese wetgeving: Verordening 261/2004, heb je mogelijk recht op een vergoeding voor het tijdsverlies wanneer je vlucht vertraagd of geannuleerd wordt. EUclaim, expert op het gebied van passagiersrechten, legt het uit.

Over Verordening 261/2004

Sinds 2004 worden jouw passagiersrechten beschermd door de Europese Verordening 261/2004. Hier staan je rechten in vastgelegd wanneer je vlucht meer dan drie uur vertraagd of geannuleerd is. Maar ook als je de aansluiting gemist hebt of het vliegtuig overboekt is. Omdat Verordening 261/2004 Europees is, geldt deze wanneer:

  • je vanuit een land uit de EU vertrekt
  • je naar een land binnen de EU vliegt met een Europese vliegtuigmaatschappij.

Vluchten vanuit Europa naar Latijns-Amerika vallen dus onder de Verordening. Vlieg je vanuit Latijns-Amerika weer naar Europa? Dan dien je met een Europese vliegtuigmaatschappij, bijvoorbeeld KLM of British Airways, te vliegen om onder de Verordening te vallen.

Recht op vergoeding bij vluchtvertraging

Vanaf drie uur aankomstvertraging heb je mogelijk recht op een vergoeding voor het tijdsverlies. Deze worden bepaald op basis van de vluchtafstand.

  • €250 voor vluchten tot 1500 km (bijvoorbeeld Amsterdam – Londen)
  • €400 voor vluchten tussen 1500 – 3500 km (bijvoorbeeld Amsterdam – Istanbul)
  • €600 voor vluchten van meer dan 3500 km (bijvoorbeeld Amsterdam – Rio de Janeiro)

Wanneer een vlucht vertraagd is door buitengewone omstandigheden zoals slecht weer, terrorisme of een staking van de luchtverkeersleiding, heb je helaas geen recht op een vergoeding. Is het juist het eigen personeel die staakt, zoals de KLM-piloten, dan heb je wél recht op een vergoeding.

Recht op vergoeding bij vluchtannulering

Is jouw vlucht geannuleerd? Dan werkt het nét iets anders. Allereerst heb je natuurlijk recht op een vervangende vlucht of teruggave van de ticketprijs! Vanaf twee uur aankomstvertraging heb je mogelijk recht op een vergoeding. Maar ook het moment waarop je bent geïnformeerd over de annulering is van belang.

  • Ben je meer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd, dan heb je helaas geen recht op een vergoeding.
  • Ben je tussen de 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en ben je meer dan 2 uur eerder vertrokken of 4 uur later aangekomen, dan heb je recht op een vergoeding.
  • Ben je 7 dagen of korter voor vertrek geïnformeerd en ben je meer dan 1 uur eerder vertrokken of meer dan 2 uur later aangekomen, dan heb je ook recht op een vergoeding.

Is de annulering veroorzaakt door een buitengewone omstandigheid, dan heb je geen recht op een vergoeding.

Wat is een buitengewone omstandigheid?

Een buitengewone omstandigheid is een overmacht situatie. De vliegtuigmaatschappij is in deze situatie niet verantwoordelijk voor de vertraging of annulering. Stakingen van derden, terrorisme, medische noodlandingen of weersomstandigheden zijn overmacht situaties. Voor een staking van het eigen personeel van de vliegtuigmaatschappij of een technisch mankement, kun je als passagier gewoon een claim indienen.

Recht op verzorging

Of je vlucht nou vertraagd of geannuleerd is vanwege een buitengewone omstandigheid of niet, je hebt als passagier áltijd recht op verzorging. Vanaf twee uur vertraging heb je recht op wat te eten en te drinken. Loopt de vertraging langer op? Dan heb je ook recht op een hotelovernachting en vervoer naar het hotel. Regelt de vliegtuigmaatschappij dit niet? Dan kun je deze kosten later bij de vliegtuigmaatschappij declareren.

Vlucht vertraagd? EUclaim helpt!

Al meer dan tien jaar staat EUclaim passagiers bij als hun vlucht vertraagd of geannuleerd is. Met de kennis en data waarover EUclaim beschikt weten zij exact of je recht hebt op een vergoeding of niet. EUclaim helpt alle passagiers op basis van no cure, no pay aan hun vergoeding. Check eenvoudig waar je recht op hebt via de claim calculator.

Jouw Reisspecialist Latijns-Amerika

Inmiddels heb ik al ruim 10 jaar ervaring met reizen en wonen in Latijns-Amerika. Mijn liefde voor dit continent is begonnen in Ecuador waar ik een aantal jaren heb gewoond in Quito en werkte bij een lokaal reisagentschap. Daarnaast heb ik veel in Latijns-Amerika gereisd, van Brazilië tot aan Mexico. Graag deel ik met jou mijn insider tips en verborgen pareltjes mét kwaliteit.

  • Deel deze pagina op