skip to Main Content

Uw recht op vergoeding voor een vertraagde vlucht

Uw recht op vergoeding voor een vertraagde vlucht

Vertraging met uw vlucht is waarschijnlijk niet het eerste waar u bij stilstaat wanneer u op vakantie gaat. Gelukkig maar ook, want de meeste vluchten vertrekken gewoon op tijd! Toch kan het voorkomen dat uw vlucht een langdurige vertraging oploopt, of in sommige gevallen zelfs geannuleerd wordt. Op basis van Europese wetgeving: Verordening 261/2004, heeft u mogelijk recht op een vergoeding voor het tijdsverlies wanneer uw vlucht vertraagd of geannuleerd wordt. EUclaim, expert op het gebied van passagiersrechten, legt het uit.

Over Verordening 261/2004

Sinds 2004 worden uw passagiersrechten beschermd door de Europese Verordening 261/2004. Hier staan uw rechten in vastgelegd wanneer uw vlucht meer dan drie uur vertraagd of geannuleerd is. Maar ook als u de aansluiting gemist heeft of het vliegtuig overboekt is. Omdat Verordening 261/2004 Europees is, geldt deze wanneer:

  • U vanuit een land uit de EU vertrekt
  • U naar een land binnen de EU vliegt met een Europese vliegtuigmaatschappij.

Vluchten vanuit Europa naar Latijns-Amerika vallen dus onder de Verordening. Vliegt u vanuit Latijns-Amerika weer naar Europa? Dan dient u met een Europese vliegtuigmaatschappij, bijvoorbeeld KLM of British Airways, te vliegen om onder de Verordening te vallen.

Recht op vergoeding bij vluchtvertraging

Vanaf drie uur aankomstvertraging heeft u mogelijk recht op een vergoeding voor het tijdsverlies. Deze worden bepaald op basis van de vluchtafstand.

  • €250 voor vluchten tot 1500 km (bijvoorbeeld Amsterdam – Londen)
  • €400 voor vluchten tussen 1500 – 3500 km (bijvoorbeeld Amsterdam – Istanbul)
  • €600 voor vluchten van meer dan 3500 km (bijvoorbeeld Amsterdam – Rio de Janeiro)

Wanneer een vlucht vertraagd is door buitengewone omstandigheden zoals slecht weer, terrorisme of een staking van de luchtverkeersleiding, heeft u helaas geen recht op een vergoeding. Is het juist het eigen personeel die staakt, zoals de KLM-piloten, dan heeft u wél recht op een vergoeding.

Recht op vergoeding bij vluchtannulering

Is uw vlucht geannuleerd? Dan werkt het nét iets anders. Allereerst heeft u natuurlijk recht op een vervangende vlucht of teruggave van de ticketprijs! Vanaf twee uur aankomstvertraging heeft u mogelijk recht op een vergoeding. Maar ook het moment waarop u bent geïnformeerd over de annulering is van belang.

  • Bent u meer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd, dan heeft u helaas geen recht op een vergoeding.
  • Bent u tussen de 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en bent u meer dan 2 uur eerder vertrokken of 4 uur later aangekomen, dan heeft u recht op een vergoeding.
  • Bent u 7 dagen of korter voor vertrek geïnformeerd en bent u meer dan 1 uur eerder vertrokken of meer dan 2 uur later aangekomen, dan heeft u ook recht op een vergoeding.

Is de annulering veroorzaakt door een buitengewone omstandigheid, dan heeft u geen recht op een vergoeding.

Wat is een buitengewone omstandigheid?

Een buitengewone omstandigheid is een overmacht situatie. De vliegtuigmaatschappij is in deze situatie niet verantwoordelijk voor de vertraging of annulering. Stakingen van derden, terrorisme, medische noodlandingen of weersomstandigheden zijn overmacht situaties. Voor een staking van het eigen personeel van de vliegtuigmaatschappij of een technisch mankement, kunt u als passagier gewoon een claim indienen.

Recht op verzorging

Of uw vlucht nou vertraagd of geannuleerd is vanwege een buitengewone omstandigheid of niet, u heeft als passagier áltijd recht op verzorging. Vanaf twee uur vertraging heeft u recht op wat te eten en te drinken. Loopt de vertraging langer op? Dan heeft u ook recht op een hotelovernachting en vervoer naar het hotel. Regelt de vliegtuigmaatschappij dit niet? Dan kunt u deze kosten later bij de vliegtuigmaatschappij declareren.

Vlucht vertraagd? EUclaim helpt!

Al meer dan tien jaar staat EUclaim passagiers bij als hun vlucht vertraagd of geannuleerd is. Met de kennis en data waarover EUclaim beschikt weten wij exact of u recht heeft op een vergoeding of niet. EUclaim helpt alle passagiers op basis van no cure, no pay aan hun vergoeding. Check eenvoudig waar u recht op heeft via de claim calculator.

Nicole is reisspecialist Latijns-Amerika en de eigenaar van Travel Happiness Company, omdat reizen gelukkig maakt. Samen met haar Mexicaanse vriend Sergio organiseert ze luxe maatwerkreizen naar Latijns-Amerika. Nicole deelt graag haar insider tips en verborgen pareltjes mét kwaliteit.

Back To Top