skip to Main Content

Mexico
Reizen in tijden van Corona: onze persoonlijke ervaring

Mexico Puebla

De wereld staat op z’n kop. Eind 2019 kwam er een bericht op het nieuws dat er een nieuw virus was opgedoken in China: het Corona-virus. Dat dit zo’n impact zou hebben op de wereld had niemand gedacht. Wij in ieder geval niet. Op dat moment waren wij volop bezig met de voorbereidingen voor onze reis in 2020: Mexico en Costa Rica. We delen graag onze persoonlijke ervaring over reizen in tijden van Corona.

Onze reisplannen voor 2020

Ieder jaar bezoeken wij één van de reisbestemmingen die we aanbieden. We combineren werk en reizen door op studiereis te gaan. We doen hotelinspecties, ontdekken bijzondere plekjes en leren zoveel mogelijk over de cultuur en het land. Op deze manier waarborgen we de kwaliteit die we aan onze klanten aanbieden. In november 2019 boekten we onze tickets voor Mexico en Costa Rica. Naast een familiebezoek in Puebla stond het schiereiland Baja California en een bezoek aan de koloniale steden Queretaro, San Miguel Allende en Guanajuato op de planning. Ook een 2-weekse roadtrip door Yucatan mocht niet ontbreken. Na ruim 2 maanden Mexico zouden we de reis afsluiten met een maand rondtrekken door natuurparadijs Costa Rica.

Het liep anders…

Eind februari dook het Corona-virus voor het eerst op in Nederland. We maakten ons absoluut nog geen zorgen. Het was voor ons gevoel een ver-van-ons-bed-show. Wel volgden we de ontwikkelingen op het nieuws en bij de diverse talkshows. In de week van 9 maart kwam er steeds meer onrust over het Corona-virus in Nederland en ook wij waren goed aan het opletten met wie we nog gingen afspreken en waar we naartoe gingen, we wilden immers niet iets oplopen voordat we op reis gingen.

Reis verzetten en ticket omboeken

Mijn ouders zouden de eerste 2,5 week meegaan naar Mexico om de familie in Puebla te ontmoeten en met ons naar Baja California te reizen. Halverwege de week van 9 maart besloten ze om de reis te verzetten. Gezien de medische achtergrond van mijn moeder leek het hen niet verstandig om nu op reis te gaan. Inmiddels was het Corona-virus opgedoken in Latijns-Amerika, maar nog in mindere mate dan in Europa. De USA kondigde donderdag 12 maart aan de grenzen dicht te doen voor het buitenland en daar ging bij ons een alarmbel af. Wat als Mexico de grenzen dicht zou doen? Of Nederland? Dan kunnen we de familie in Mexico niet meer zien en de reis ook wel vergeten. Sergio zou al eerder naar zijn familie reizen, op vrijdag 13 maart. Na een aantal verwoede pogingen te hebben gedaan om KLM te bereiken zijn we beiden op vrijdagochtend naar Schiphol gegaan met de koffers. Het ticket van mij kon gelukkig last minute kosteloos worden omgeboekt. We waren dolgelukkig dat we samen op reis konden gaan naar Mexico!

Aankomst in Mexico

In het vliegtuig en bij aankomst in Mexico zagen we een enkeling met een mondkapje oplopen. Verder werd er nergens op gecontroleerd, er werd geen temperatuur gemeten en bij de douane konden we zo doorlopen. We kochten onze kaartjes voor de bus naar Puebla en kwamen rond 23:00 uur lokale tijd aan in de stad. Zo op het eerste gezicht was er weinig aan de hand in Mexico en waren we op dat moment veiliger daar, dan in Nederland wat betreft het Corona-virus. Het aantal besmettingen was op dit moment minder dan 20 personen. En dat in een land dat ruim 45x zo groot is als Nederland.

Scholen en kerken dicht en grote evenementen geannuleerd

De eerste dagen volgden we het nieuws in Nederland en Mexico. In Nederland leek het met de dag erger te worden en ontvangen we bezorgde berichten van familie en vrienden. In Mexico geeft de president aan dat men elkaar vooral gedag moet blijven zeggen, niet met een dikke knuffel maar een vriendelijk knikje en zwaaiende hand. Verder gaat het leven in Mexico z’n gangetje zoals altijd. Op dinsdag 17 maart raadt de Nederlandse overheid reizen naar het buitenland af en roept op dat reizigers in het buitenland zo snel mogelijk terug moeten keren naar Nederland. Via onze lokale partners in de andere bestemmingen in Latijns-Amerika krijgen we het nieuws dat de landen één voor één de grenzen op slot gooien. In Mexico besluiten ze om vanaf 23 maart de scholen en kerken dicht te doen en worden grote evenementen geannuleerd. In slechts 4 dagen tijd ziet de wereld er compleet anders uit.

Onze reis verzetten, niet annuleren!

Doordat we iedere dag bezig zijn met het Corona-nieuws, bezorgde berichten krijgen uit Nederland en er steeds meer maatregelen worden getroffen in zowel Nederland als Mexico realiseren we ons dat we terug moeten keren naar Nederland. We genieten op deze manier niet van de reis en maken ons continu zorgen. We zijn 2 dagen in Mexico-Stad en gaan naar de luchthaven om bij de servicedesk van KLM ons ticket om te boeken. Het is nog steeds zo dat KLM wordt overspoeld met berichten en dat hen bereiken via telefoon, WhatsApp of Facebook onmogelijk is. Gelukkig worden we goed geholpen en geeft de dame achter de balie aan dat de eerste mogelijkheid om te vertrekken vrijdag 27 maart is. Er is geen andere optie, dus we besluiten direct te boeken.

Weekje Puebla: van bruisende tot uitgestorven stad

We hebben nog een week in Puebla en hebben dus volop quality-time met de familie. Tijdens deze week merken we dat het beetje bij beetje steeds stiller word in Puebla. Op zaterdag brengen we een bezoek aan het Museo Internacional del Barocco, we zijn de enige bezoekers. In gesprek met de receptionistes van de hotels waar we verblijven vertellen ze ons dat ze ruim 80% annuleringen hebben. In het laatste hotel zijn we zelfs de enige gasten. De Uber-chauffeurs vertellen dat ze normaal gesproken het ene na het andere ritje hebben, nu zijn ze blij met 1 ritje per uur. In de Teléferico van Puebla zijn we de enige bezoeker, de parken gaan dicht en ook de musea sluiten één voor één hun deuren. In de laatste dagen zijn een groot deel van de winkels en restaurants niet meer open en bioscopen en shopping malls zijn gesloten. Puebla is van een vrolijke bruisende stad verandert in een uitgestorven stad waar slechts een enkeling over straat loopt.

De lokale ondernemers

We beseffen ons maar al te goed dat we er goed aan hebben gedaan om onze reis te verzetten. Niet annuleren! De reisbranche wordt nu harder dan ooit getroffen en dat betekent ook geen inkomsten voor de lokale ondernemers. De lokale markten liggen stil, geen ritjes meer voor de taxi-chauffeurs, nationale parken zijn gesloten, geen werk voor gidsen en de hotels sluiten hun deuren. In Nederland hebben wij een sterke maatschappij en worden er sociale voorzieningen getroffen waarbij je een tijdelijke uitkering kan aanvragen. Mexico, en andere bestemmingen in Latijns-Amerika, hebben dat niet. Er is geen potje of vangnet. Geen werk betekent geen inkomsten.

Terug naar huis met KLM

Na een fijne week bij onze familie in Puebla keren we terug naar huis. De bus van ADO rijdt niet meer om de 15 minuten maar nog slechts 3x per dag. Het aantal mensen in de bus valt gelukkig mee, dus we kunnen verspreid zitten. Eenmaal aangekomen op de luchthaven boeken we onze nationale vluchten in Mexico om en checken we in voor onze vlucht met de Boeing 747 van KLM naar Amsterdam. Onze temperatuur wordt gemeten en we moeten een formulier invullen waarop we verklaren waar we zijn geweest in Mexico en of we gezondheidsklachten hebben. Alles is in orde dus we zijn klaar voor vertrek. De normaal gesproken drukke luchthaven is rustig, de meeste winkels en restaurants zijn gesloten en er zijn weinig tot geen mensen. De vlucht met KLM is ook anders, het personeel brengt 1x een warme maaltijd en verder is er geen service aan boord. Dit om het contact met de mensen voor het cabinepersoneel zoveel mogelijk te beperken.

Aankomst in Amsterdam

Eenmaal aangekomen op Schiphol worden de regels van het RIVM benoemd door de gezagvoerder en wordt er duidelijk aan de 1,5 meter afstand voldaan. Schiphol is verder leeg en rustig. Op weg in de trein naar huis zien we een stil Nederland. Het is ongelooflijk om te zien hoe in een rap tempo de wereld compleet is verandert. We beseffen ons goed dat we ons in de afgelopen 24 uur op verschillende plekken hebben begeven waar we grote kans hebben om het Corona-virus op te lopen. De komende 14 dagen blijven we uit veiligheid en gezondheid voor ons zelf en anderen dus binnen.

Hoe nu verder?

Ook wij moeten ‘wennen’ aan deze nieuwe situatie en werkelijkheid. Naast een rollercoaster van emoties zijn we ontzettend blij dat onze klanten nét op tijd terug waren uit Latijns-Amerika voor de Corona-crisis. We hebben dus gelukkig niemand vastzitten of moeten repatriëren. Onze lokale partners houden ons goed op de hoogte en daardoor weten we wat er op welke bestemming speelt en wat de vooruitzichten zijn. We houden dit voor ons toekomstige reizigers goed in de gaten en zullen hen tijdig over eventuele noodzakelijke maatregelen informeren. Onze reis hebben we uitgesteld en hopelijk kunnen we in 2021 alsnog op pad gaan om de bijzondere plekjes in Mexico en Costa Rica te gaan ontdekken!

Droom nu. Reis later.

Omdat bijna iedereen nu thuis zit zullen we de komende maanden onze reisinspiratie blijven delen. Zodat u vanuit uw huiskamer nu kunt wegdromen bij alle mooie reizen die u later gaat maken! Houd onze website en social media kanalen in de gaten voor video’s, foto’s en reistelevisie.

Nicole heeft ruim 10 jaar ervaring met reizen in Latijns-Amerika. Haar liefde voor dit continent is begonnen in Ecuador waar ze een aantal jaren heeft gewoond in Quito en werkte bij een lokaal reisagentschap. Graag deelt ze haar insider tips en verborgen pareltjes mét kwaliteit.