skip to Main Content

Mexico
In de voetsporen van Don Juan in Cerrocahui

Mexico el fuerte huis van zorro tuin

Na een gezellig familieverblijf in Puebla begint voor Sergio en mij de avontuurlijke treinreis in het noorden van Mexico. Graag deel ik met u mijn reistips over El Chepe in noord Mexico en vertel ik over onze persoonlijke belevenissen.

Smullen van mariscos in Los Mochis

Vanuit Puebla reizen we met een comfortabele bus naar Mexico Stad om vervolgens te vliegen naar Los Mochis. Deze stad is bekend vanwege de uitstekende mariscos dus dit willen we uiteraard zelf proberen. Onze chauffeur is een geboren en getogen local uit de stad en raadt ons ‘la Mariskeña’ of ‘el Barbajan’ aan. We besluiten om naar ‘el Barbajan’ te gaan en smullen van een traditionele molcajete. Zoals we op z’n Spaans zeggen; estuvo riquisímo!

Het avontuur van de treinreis ‘El Chepe’

De volgende ochtend begint onze schilderachtige treinreis met ‘El Chepe’ en rijden we om 06:00 uur vanaf Los Mochis naar El Fuerte. Langzaamaan wordt het licht buiten en zien we de zon opkomen vanuit de trein. Het rode ochtendlicht dat zich aftekent tegen de bergketen van de Sierra Tarahumara is een machtig mooi gezicht om te zien vanuit de trein. We genieten van een typisch Mexicaans ontbijt met chilaquiles terwijl we naar onze eerste stop worden gebracht.

Het huis en de legende van Zorro

Aangekomen in El Fuerte worden we naar ‘La Casa del Zorro’ gebracht waar we overnachten. De casa is omgetoverd tot een luxueuze haciënda en wij kijken onze ogen uit. De haciënda heeft verschillende vertrekken waar overal iets terug te vinden is over de historie van het gebouw en de legende van Zorro. Het dorp El Fuerte is terecht benoemd tot ‘pueblo magico’ met zijn koloniale architectuur en historische gebouwen. Een absolute aanrader is een bezoek aan ‘Museo mirador El Fuerte’ waar u meer leert over de historie van dit bijzondere dorp. Wij zijn in de middag een boottour gaan maken over de rivier. We hebben diverse vogelsoorten gespot, een korte wandeling hebben gemaakt en meer over de historie van El Fuerte geleerd.

Het spectaculairste gedeelte van de treinreis

De volgende dag reizen we vanaf El Fuerte met ‘El Chepe’ naar het station van Bahuichivo. Dit is een van de mooiste en spectaculairste stukken van de treinreis. Het landschap verandert van woestijn naar steeds groenere vlaktes met bergen. Het is duidelijk; we naderen de Barrancas del Cobre. Tussen de bergen verschijnen bloemen in roze en paarse kleuren die het landschap een kleurrijke dimensie geven. We kijken onze ogen uit; grote stenen, rivieren, diepe kloven, watervallen en de immens grote bergketen… en wij, in de trein rijdend door dit unieke landschap. Het voelt werkelijk als een cadeau! We rijden door meer dan 40 tunnels en passeren de hoogste brug gedurende het traject. Een ervaring die we absoluut niet hadden willen missen…

Aankomst in Cerrocahui

Aangekomen in Bahuichivo worden we naar ons hotel Misión gebracht in Cerrocahui en besluiten we dezelfde middag de omgeving te verkennen. Het dorp Cerrocahui is klein met slechts 1500 inwoners en met de kerk als middelpunt aan de kleine plaza. We wandelen er in een klein kwartiertje doorheen.

Buiten de gebaande paden met Don Juan

Om de omgeving verder te verkennen maken we kennis met onze lokale gids Don Juan. Don Juan is een bijzondere verschijning; sombrero op zijn hoofd, een oude jeans en crème kleurige blouse met versleten zwarte slippers. Op 78-jarige leeftijd wandelt hij vrijwel iedere dag met reizigers de bergen in om hen de prachtige natuur en de watervallen te laten zien. Enigszins verbaasd over deze verschijning beginnen we aan onze wandeling. Dat Don Juan geen haast heeft wordt al snel duidelijk; om de vijf meter maken we een stop waarbij Don Juan helemaal los gaat over zijn kennis over dit gebied. Hij kent alles; vanaf Los Mochis tot aan Chuihuahua. En nog belangrijker; de mensen kennen hem ook! Vol passie en enthousiasme vertelt hij over ‘zijn’ Cerrocahui, Cerro de Agua, oftewel ‘berg van water’.

Fotogeniek Cerrocahui

Dat Don Juan ook een fervent fotograaf is blijkt wel uit het feit dat hij mij iedere 5 minuten wijst op een ‘increíble vista’… ‘een fantastisch uitzicht’ en dat ik daar toch écht wel even een foto van moet maken om zo de herinneringen vast te leggen aan ons verblijf in Cerrocahui, Cerro de Agua.

Wandeling door de bergen van Cerrocahui

De wandeling is 3 kilometer maar met Don Juan als trotse inwoner van zijn dorp maken we er maar liefst 7 kilometer van waarbij we er 4 uur over doen. Na een uur zijn we het dorp uit en lopen we verder de natuur in. Don Juan vertelt over zijn leven in het dorp; hij woont samen met zijn vrouw, kinderen en kleinkinderen. Al vanaf het eerste uur dat Hotel Misión zich hier heeft gevestigd is hij een bekend gezicht en leidt hij de reizigers rond door de bergen. Don Juan is een echte babbelaar en met slechts 1 vraag kletst hij zo 20 minuten vol om een antwoord te geven. We hebben er veel plezier in om met Don Juan op pad te zijn, zijn markante personage en vele verhalen maken de wandeling tot één van onze hoogtepunten tijdens deze reis.

Als we bijna bij ons hotel zijn aangekomen bedenk ik mij hoe anders het leven kan zijn voor een lokale inwoner in de Sierra Tarahumara, vergeleken met dat van ons. Maar één ding is zeker; Don Juan heeft veel passie voor zijn Cerrocahui en deelt dit met veel plezier met ons, reizigers van ‘El Chepe’. We nemen afscheid met een dikke knuffel en vol nieuwe verhalen en ideeën reizen we verder naar onze volgende stop; Posada Barrancas.